CRM

EDF Luminus

CRM integratie voor de B2B unit

De uitdaging

De B2B afdeling had eigenlijk geen echte crm. Omdat de CRM die gebruikt werd voor het gros van de klanten (B2C) volledig ontoerijkend was werd gezocht naar een oplossing 

De aanpak

De sales processen, de product & service portfolio en een multi-disciplinair team (met field sales, tele sales en key account managers) maakten dat het mappen van de requirements een van de meer complexe elementen was.

De verschillende sales managers en de sales director hadden ook nood aan een eenduidig dashboard dat toeliet om accurate forecasts te maken.

Hiervoor deden we enkele workshops met de verschillende sales subteams. Deze aanpak liet ook toe om het ‘CRM’ moment te benutten om echt aan de slag te gaan met de best-practices van de beste key-account managers.

Het maken van formele functionele requirements was niet alleen nodig om de verschillende SAAS oplossingen te vergelijken, het diende ook om het IT departement te overtuigen van de nood aan een specifieke oplossing voor het B2B team.

Enkele toolings werden getest op de requirements. Uiteindelijk werd gekozen voor Nutshell CRM.

De CRM werd aangepast aan de specifieke noden rond producten, workflows,…

Data uit verschillende excels (ja, daar werkten de sales teams nog mee) werd opgeladen. Er werd eerst uitvoerig getest met een groep van early adopters binnen het sales team.

Het ‘early adopter’ team nam niet enkel de rol van ambassadeur op bij de volledig uitrol, maar nam ook de rol van eerste-lijns aanspreekpunt op zich. Een mooi staaltje van business & tooling die elkaar versterken!

In my role of B2B Sales Manager, I had the pleasure to work together with Filip in the development and launch of a new CRM cloud application within our B2B Department in 2012. With his hands-on, pragmatic approach, combined with a fine vision on modern CRM technology capabilities, Filip managed to acknowledge the needs of the Sales Team, and match this with a perfect cost-effective out-of-the box solution. Furthermore, we co-created and finetuned the internal setup of the tool and organised a succesfull go-live and internal training of the teams. Filip really delivered added value to our B2B Team with this transformation project !