Google Jobs

Google jobs, tot voor kort kon je zo je vacatures bij de tech gigant vinden, maar sinds kort is ‘Google Jobs’ als search dienst ook uitgerold in België. En dat zou wel eens een game-changer kunnen zijn voor de hele rekruteringsmarkt (die al heftig in beweging is de laatste jaren).

Google doet waar het goed in is nu immers ook voor jobs: gerichte & actionable zoekresultaten voorschotelen aan zijn gebruikers. Als je nu bijvoorbeeld zoekt op ‘vacature marketing manager‘, krijg je niet enkel de gewone reeks zoekresultaten waar je dan op moet doorklikken, maar krijg je in Google zelf de gestructureerde jobs zelf. En vandaar uit kan je dan verfijnen en de content van de vacature zelf lezen zonder Google te verlaten, jouw favoriete vacatures opslaan,…

Net zoals je al een tijdje rechtstreeks producten te zien krijgt als je zoekt op ‘diepvries kopen‘ of je songteksten onmiddellijk krijgt te zien in Google zelf als je zoekt op ‘lyrics one way levellers

Dat ziet er dan zo uit.

Het interessante is dat het niet gaat om een nieuwe ‘jobsite’ waar je als recruiter jouw jobs (tegen betaling) moet posten. Neen, het gaat hier om geaggregeerd vertonen van bestaande jobs. En dat kan van de klassieke jobsites zijn, maar ook gewoon van jouw company pagina.

Als bedrijf betaal je nu eigenlijk vooral voor de traffic die de vacatures, de jobats,… van deze wereld generen. Maar nu is daar dus de traffic die Google gegeneert… en die is gigantisch. Hier zit dus een serieuze bedreiging voor de vacaturesites van deze wereld, maar net heel wat opportuniteiten als werkgever om jouw vacatures te delen met werkzoekenden. That said, het zal ongetwijfeld niet lang duren eer vriend Google zelf ads gaat verkopen om jouw job meer in de kijker te zetten.

Hoe krijg in mijn jobs op Google jobs?

Daarom moet jouw job posting ‘leesbaar’ zijn door Google volgens een specifieke indeling (lees: meta informatie aan je website toevoegen). Je voegt gestructureerde data toe aan je website, zodat Google die gemakkelijk kan herkennen.

  1. Check of jouw jobposting de gestructureerde data heeft om in de Rich Results voor te komen. Dat doe je op https://search.google.com/test/rich-results.
  2. Toevoegen van die structured data doe je door code toe te voegen aan je website. Google heeft zelf een tool ter beschikking gesteld om die code te genereren op https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/.

Of nog handiger: als je een moderne Applicant Tracking Software (ATS) gebruikt om jouw vacatureflow kandidaatgericht te digitaliseren, dan hoef je helemaal niets te doen!

Meer ontdekken over rekruteren in het digitale tijdperk?

Twitter
Share
Share

Contacteer ons

Wacht niet om digitaal te innoveren.

Digitale tips & tricks?

Dat kan, schrijf je in op onze maandelijkse mailing Traag Digitaal.