Als KMO op de digitale snelweg.
Heel wat KMO’s staan misschien niet stil bij hoe digitale tools hun kunnen laten groeien. Door tijdrovende taken te automatiseren, door medewerkers eenvoudiger te laten communiceren met klanten en onderling, door gerichter en persoonlijker met klanten om te gaan,… Andere bedrijfsleiders of HR verantwoordelijken overschatten misschien de complexiteit.
JOINED! Digital helpt jullie graag af van jullie koudwatervrees met een “starterskit digitalisatie voor KMO’s”. We maakten een overzicht van de type toolings die je alvast terug bij de tijd brengen.
Interne communicatie
Beginnen met digitale toolings die je interne processen ondersteunen voelt voor de meesten al iets ‘veiliger’ aan. En vooral: je huidige en toekomstige medewerkers zullen je dankbaar zijn!
Messaging
Alle onderlinge communicatie stroomlijnen. Van de 1op1 communicatie, snelle conversaties rond specifieke klantenprojecten of het delen van foto’s van de bedrijfsbarbecue of katten? Met messaging tools kan je heel wat uit je e-mail inbox houden. Grote klassieker is Slack, maar er zijn ook al open-source alternatieven die zeker het bekijken waard zijn zoals Riot of Mattermost.
Project Management
De kern van de meeste bedrijven draait rond zaken (of het nu producten of services) zijn) succesvol bij klanten krijgen. En heel wat van die zaken hebben te maken met project management. Of in minder dure termen: Samen-werken in een context waar iedereen verantwoordelijk is om een deel van de oplossing aan te leveren. Er zijn heel wat tools die ‘wie doet wat tegen wanneer’ inzichtelijk maken en die in tussentijd ook zorgen voor betere communicatie rond taken. Enkele gekende tools om zeker eens te kijken hoe ze jouw workflow kunnen verbeteren zijn Asana en Trello, maar ook de minder gekende Paymo of het meer workflow gedreven Favro.
Externe communicatie
CRM – Customer Relationship Management
Een CRM systeem zou de kern van elk klantgerichte organisatie moeten zijn. En niet alleen om nieuwe prospecten te converteren, maar ook om jouw klanten echt te kennen. Want jij (of jouw salesteam) denk je klanten misschien te kennen, maar wat heb je daar aan als je boekhouding, je after-sales team, je marketeers,… die kennis niet hebben. Welke ervaring zal je klant nog hebben?
Alle grote jongens (SAP, Microsoft & Salesforce) hebben pogingen ondernomen om hun logge systemen ook te tweaken voor KMO’s maar ze blijven het in gebruiksgemak nog steeds afleggen tegen best-practices CRM tools zoals een Nutshel CRM, Agile CRM, Pipedrive,… Ook dé standaard in Marketing automation (Hubspot) heeft nu trouwens zijn eigen (gratis!) CRM.
Social Media tools
Je hebt ongetwijfeld al naar social media gekeken en er mee ge-experimenteerd. Maar met al die verschillende media (twitter, facebook, linkedin, instagram,…) kan dat allemaal heel tijdrovend zijn. Nochtans zijn er eenvoudige manieren om jouw content snel op alle media te delen. Buffer & co.shedule of het Belgische Storychief zijn je digitale vriend.
E-mailing tools (nieuwsbrieven)
E-maillist-tools zoals het veelgebruikte Mailchimp, Campaign Monitor of Drip en Autopilot helpen je om gepersonaliseerd, maar toch geautomatiseerd te communiceren met je prospecten, klanten, kandidaten en medewerkers. Denk hier vooral verder dan de ‘nieuwsbrief’. Waarom niet kandidaten die getekend hebben bij jou een mailcampagne sturen om de tijd te overbruggen tot op het moment dat ze daadwerkelijk voor je beginnen werken.
One tool to rule them all?
Mobile workstation
Lijken al die tools je heel wat? Ook daar zijn oplossing voor. Station bijvoorbeeld brengt al jouw digitale tools samen in één omgeving.
Minder kosten, blije medewerkers, klanten die terug vrolijk worden van de interacties die ze met jouw bedrijf hebben op verschillende kanalen? Die krijg je pas als je daadwerkelijk aan de slag gaat met digitale innovatie. JOINED! Digital helpt je graag voorbij de startstreep!