Close

wat als...

kandidaten als klanten behandeld worden?

Dat geschikte kandidaten vinden geen sinecure is, hoef ik u niet te vertellen. Sommigen hebben het graag over de ‘war for talent‘. Ik hou het liever op een meer positieve benadering om anders om te gaan met kandidaten en medewerkers. Op een manier zoals we met klanten omgaan: Vanuit een duidelijke value propositie, met extreme aandacht voor de ervaringen en mensgerichte communicatie. Niet zomaar vanuit buikgevoel, maar meetbaar en dus in continue verbeter-modus.

Kortom, een doorgedreven employer/employee experience aanpak. Een aanpak die overigens een stap verder gaat dan een laagje employer branding. Zo’n aanpak kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen in het aanbod voor de huidige en toekomstige klanten van Hudson Belux.

Lijkt u dat ook wat? Laat ons dan de koppen eens bij elkaar steken.

Een duidelijke waardepropositie

“Bij ons werken is anders”. “Wij zijn Best Place to Work”,… en toch blijven alle vacatures er hetzelfde uitzien en wordt een waardepropositie als werkgever zelden tot nooit benoemd. En al helemaal niet in een taal die aansluit bij kandidaten en medewerkers. Of beter nog: bij de verschillende segmenten. Want net zoals niet alle klanten gelijk zijn, zijn kandidaten of medewerkers dat ook niet. 

Die waardepropostie gesegmenteerd benoemen en op instrumenteel, emotioneel, mentaal & zingevend niveau is de enige weg naar een echt onderscheiden waardepropositie.

Experience Design

De hele candidate en employee journey actief opnemen en managen. 

Bijvoorbeeld het rekruterings- & selectie proces inrichten in functie van kandidaat-noden lijkt vanzelfsprekend, toch blijft de overgrote meerderheid van de bedrijven vastzitten in standaardmails, op de interne werking gestoelde processen & gebrekkige tools.

Actief instroom genereren

Instroom komt niet zo maar. En jobboards zijn overvol. Een echt communicatieplan met aandacht voor specifieke doelgroepen, kanalenmix en bestaande medewerkers tools geven om zelf actiever te recruteren zijn dan ook aan de orde.

Ook durven kijken naar nieuwe doelgroepen die net iets anders zijn dan de visvijver waar altijd naar gekeken wordt behoort zeker tot de mogelijkheden. En waarom niet talent pooling met verschillende ondernemingen (waar Hudson BeLux de bruggenbouwer kan zijn).

Digital Tooling

Digitaal wordt meer een meer een onderdeel van elke waardepropositie als werkgever, kandidaten en medewerkers verwachten steeds meer digitale interacties en communicatie (op instroom, intern,…) draait al in een digital first modus. De juiste technische oplossingen aanreiken aan bedrijven is dan ook een logisch sluitstuk aan een geïntereerde oplossing. Van applicant tracking systemen, mailing tools, engagement tools, talent management oplossingen tot interne communicatiesystemen.

Samen kijken of dit Hudson BeLux beter kan maken?

Ondernemende groeten,
Filip Modderie